De waarde van een sloopauto, kun je die berekenen?
Op het internet is ontzettend veel onzin te vinden als het gaat om de vraag “Wat is mijn auto nog waard?” Je kunt bijvoorbeeld lezen dat een sloopauto per definitie total loss is verklaard. Dit is echter totale onzin! Je kunt je auto altijd aan een sloperij verkopen. Vooral als er veel gebreken zijn en de huidige eigenaar geen reparatiekosten meer wil maken. De meeste mensen zitten niet te wachten op gedoe omdat ze een auto met problemen hebben verkocht en hoge reparatiekosten verwachten. Alleen een schade-expert kan een auto als total loss verklaren, maar dat betekent niet dat de auto niet meer de weg op kan. Er bestaat namelijk een verschil tussen economisch en technisch total loss. Bij technisch total loss is de auto niet meer te repareren, zoals bijvoorbeeld een auto met rol schade aan de carrosserie waarbij heel het dak is ingedeukt.
De waarde van een auto!
Ja, het is leuk als je zou kunnen berekenen wat je sloopauto nu direct waard is. Kan dit? Natuurlijk niet! We hebben allemaal de basiskennis economie gehad op school. We begrijpen dat er zoiets is als marktwerking en vraag en aanbod. Dat geldt ook voor de waarde van je auto. Als je bijvoorbeeld een veelvoorkomende auto hebt, zoals een Ford Ka die naar de sloop moet, kun je rekenen op een oud ijzer prijs. Omdat dit model veel in Nederland is verkocht, is er veel aanbod, en de auto zal niet meer waard zijn dan de waarde van het oud ijzer. Natuurlijk spelen ook het bouwjaar en de kilometerstand een rol, maar de prijzen van een Ford Ka uit 2007 of 1999 verschillen niet erg veel. Mogelijk wil een autosloperij meer betalen voor een auto van een iets jonger bouwjaar vanwege verschillende onderdelen.
De basis waarop een autodemontagebedrijf de waarde van je sloopauto berekent, is het gewicht en het bouwjaar. De autosloperij is van oorsprong een auto-ijzerhandel, en inkoopprijzen worden bepaald op basis van de waarde van de auto als oud ijzer. Dit is niet voor iedereen winstgevend; recycling van materialen kan pas geld opleveren als je veel auto’s demonteert. Veel autodemontagebedrijven richten zich daarom op de verkoop van tweedehands onderdelen. Als er veel vraag is naar de onderdelen van jouw auto, merk je dit direct in de inkoopprijs. Dit geldt niet alleen voor sloopauto’s, maar ook voor auto’s die gedemonteerd worden, omdat er veel losse onderdelen zijn die verkocht kunnen worden, zoals een koplamp, motorkap, gordel, enzovoort. Het autodemontagebedrijf verdient hieraan niet alleen aan de verkoop van oud ijzer of bulk schroot, maar ook aan de verkoop van specifieke onderdelen met een hoge omloopsnelheid.
De demontagewaarde van een sloopauto.
De autosloperijen en de ontwikkelingen van voertuigen hebben niet stilgestaan. Veel autosloperijen zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot heuse autodemontagebedrijven. Niet alle sloperijen zijn echter zo gegroeid; Nederland zit nog vol met kleine sloperijen die hun inkomsten moeten halen uit de verkoop van oud ijzer, een katalysator en wat schroot. Sommige bedrijven hebben zich juist ontwikkeld en kopen bewust voertuigen in waarvan de onderdelen erg gewild zijn, soms uitsluitend van specifieke merken om zich te specialiseren. Een jongere schadeauto kan bij zo’n bedrijf vaak meer geld waard zijn.
Handel in tweedehands auto’s
Voor de meeste consumenten geldt dat ze vooruit willen en nadenken over hoe ze het beste met hun geld kunnen omgaan. Als op een gegeven moment hun auto kapot gaat na enkele jaren van bezit en al de nodige kosten aan onderhoud, kiezen mensen vaak eieren voor hun geld. Met andere woorden, ze verkopen de auto in de staat waarin deze nu verkeert, zonder geld uit te geven aan dure reparatiekosten met het risico dat er binnen afzienbare tijd weer iets moet worden vervangen wat veel geld kost. Daarnaast willen mensen af en toe iets nieuws; net zoals je wel eens een nieuwe spijkerbroek of televisie koopt.
Auto’s met gebreken waardoor er niet mee kan worden gereden, zijn vaak lastig particulier te verkopen. Niet iedereen heeft behoefte aan een online advertentie en verschillende potentiële kopers aan de deur. Soms wil je gewoon snel kunnen handelen en een goede prijs voor je tweedehands auto krijgen. Als je de auto met gebreken inruilt bij de dealer, ontvang je geen korting. Het verkopen aan de autosloperij of autohandelaar tegen een directe vergoeding kan daarom heel interessant zijn. Dit betekent niet dat de auto niet meer gerepareerd kan worden. Een kapotte koppeling of een turbo die het heeft, kan door de specialist vaak voordeliger worden vervangen. De autosloperij maakt dan ook zijn afweging of direct verkopen met minder winst wellicht voordeliger is.