Maakt uw auto veel geluid, met een hoop geplof en gefluit tijdens het rijden? Grote kans dat uw uitlaat het heeft begeven. Auto-uitlaten bestaan uit meerdere onderdelen, waaronder verschillende dempers en een katalysator. Het is heel normaal dat een uitlaat roest vertoont, aangezien auto’s een hoge uitlaatgastemperatuur hebben, waardoor de uitlaat tijdens lange ritten roodgloeiend kan worden. Door het frequente opwarmen en afkoelen van de uitlaat, blootstelling aan regenwater, weersinvloeden en pekel, is het echter gebruikelijk dat uitlaten gaan roesten.
De uitlaat is doorgeroest
Een beetje oppervlakteroest vormt meestal geen probleem, maar als roest jarenlang zijn gang kan gaan, ontstaan er gaten in de uitlaat, wat leidt tot een lekkende uitlaat die niet meer gasdicht is. Dit is een afkeurpunt tijdens de APK-keuring. Bovendien valt u op wanneer u wegrijdt bij een zebrapad, omdat de auto simpelweg te veel decibel aan geluid produceert. Gelukkig is de oplossing vaak eenvoudig: een nieuwe demper of een volledig nieuwe uitlaat. Helaas zijn uitlaatonderdelen vaak kostbaar, vooral als niet slechts één demper, maar meerdere moeten worden vervangen. Als u handig bent en twee rechterhanden heeft, kunt u veel geld besparen door een tweedehands uitlaat bij de autosloperij aan te schaffen. Als u uw garagist de uitlaat laat monteren, kunnen de kosten al snel oplopen tot enkele honderden euro’s, omdat de dempers en ophangpunten precies moeten passen bij uw auto.
De katalysator in de uitlaat
Niet altijd, maar soms kan ook de katalysator het begeven. De katalysator werd geïntroduceerd in het midden van de jaren ’90. Doordat de uitlaatgassen een verbinding aangaan met het edelmetaal in de katalysator, krijgt de auto een schonere en milieuvriendelijkere uitstoot. Als de katalysator verstopt is of volledig doorgeroest, kan vervanging kostbaar zijn. De edelmetalen die in kleine percentages in de katalysator zijn verwerkt, zoals palladium, rhodium, platina en aluminiumoxide, zijn waardevol. Voor veel autosloperijen is de verkoop van oude katalysatoren winstgevend, omdat de edelmetalen worden hergebruikt en een hoge dagkoers hebben. Vaak bevatten de katalysatoren van zware dieselauto’s de meeste edelmetalen en hebben ze de hoogste opbrengst. De recyclingwaarde van katalysatoren kan sterk variëren, afhankelijk van de hoeveelheid en soorten edelmetalen per merk en model.