Het is zomer, prima weer om de barbecue weer aan te steken. Gaat u deze zomer nog met de auto op vakantie of wellicht richting het strand? Tijdens deze hete dagen is het altijd verstandig om de vloeistoffen in uw auto te controleren. Door de hoge buitentemperatuur kan de motortemperatuur van uw auto flink oplopen. Zorg ervoor dat het koelvloeistofreservoir van uw auto tot de juiste waarde is afgevuld! U kunt dit prima zelf doen, maar zorg ervoor dat u dit doet met een koude motor! Ook het mixen van verschillende kleuren koelvloeistof is niet aan te raden. Dus blauw bij blauw, groen bij groen en rood bij rood! Gaat u een lange rit maken en zijn deze simpele checks niet aan u besteed, ga dan even langs bij uw plaatselijke garagist. Vaak kan de vakman u helpen met de gratis zomercheck voor uw auto. Of laat anders even een kleine beurt uitvoeren, dan weet u zeker dat u niet voor verrassingen komt te staan!
Controleer de Bandenspanning
Door de hoge temperatuur kan de bandenspanning afnemen. Het is altijd verstandig om voor een lange reis in de zomer even uw bandenspanning te controleren. Bij de benzinepomp hangt een tabel met merknaam en types, hierop is duidelijk zichtbaar hoeveel bar of PSI uw banden dienen te hebben. De juiste bandenspanning is niet alleen veilig maar zorgt er ook voor dat u minder brandstof verbruikt! Controleer ook of het reservewiel en de krik aanwezig zijn. Mocht het toch gebeuren dat u een klapband krijgt, dan kunt u altijd op locatie het wiel verwisselen. Ligt de reserveband nog in de garage of in de berging, dan is dat op zo’n moment een heel vervelende constatering!
Airco Check
Tijdens een lange zomerse rit in de file met hoge temperaturen is het altijd prettig als de airco van uw auto goed functioneert. Uw airco-installatie bevat koudemiddelen die u niet zelf kunt bijvullen, hiervoor moet u echt langs uw plaatselijke garagist. Het opnieuw laten afvullen van de airco kost slechts 30 minuten tot maximaal 1 uur. Dit is een volledig automatisch proces. De auto wordt aangesloten aan een machine die vervolgens een lektest uitvoert, de oude koudemiddelen verwijdert en nieuwe koudemiddelen toevoegt. Prijzen kunnen variëren per bedrijf, maar voor enkele tientjes meer of minder krijgt u een koele auto, wat erg prettig is tijdens de warme dagen.
Controleer de Ruitenwisservloeistof!
Je zou wellicht denken dat ruitenwisservloeistof alleen in de winter handig is als uw ruiten zijn beslagen met pekel en andere viezigheid. Ook in de zomer is het prettig om een gevuld ruitenwisservloeistofreservoir te hebben. Uw auto staat in de zon en overal is opvliegend stof, waardoor uw auto bedekt is met een dun laagje zand en stof. Dit belemmert uw zicht op de voorruit. Twee goede ruitenwissers en een goed gevuld ruitenwisservloeistofreservoir zorgen ervoor dat u binnen enkele minuten weer prima zicht heeft en veilig uw reis kunt vervolgen. Zorg er daarom altijd voor dat uw ruitenwisservloeistof is bijgevuld voordat u op vakantie vertrekt!
Werkt de aanjager correct?
Automotoren worden gekoeld door een radiateur. De koelvloeistof wordt continu rondgepompt door de radiateur, waardoor de vloeistoftemperatuur afneemt en de motor op constante bedrijfstemperatuur blijft. Staat u in de file, dan heeft het voertuig weinig tot geen rijwind. Wanneer de koelvloeistoftemperatuur stijgt tot bijvoorbeeld 95 °C, schakelt er een relais in waardoor de aanjager gaat draaien. Kunstmatig wordt dan de draaiwind gecreëerd, waardoor uw radiateur ook in de file luchtcirculatie heeft en de koelvloeistoftemperatuur afneemt, zodat de motor niet oververhit raakt. Controleer daarom altijd of de aanjager goed werkt. Is deze kapot, dan kan dit grote gevolgen hebben voor uw motor. De motor wordt oververhit en vervolgens zal de koppakking het begeven en misschien wel de gehele cilinderkop krom trekken. Een goed functionerende aanjager is een must voor uw auto, zeker in de zomer tijdens een file in de brandende zon!
Controleer de motorolie
Mocht u zelf de zomercheck willen uitvoeren, controleer dan ook of er voldoende motorolie aanwezig is. Dit kunt u het beste doen wanneer de motor koud is, bijvoorbeeld in de ochtend als de auto een nacht heeft stilgestaan. Plaats het voertuig op een vlakke ondergrond. Bij het verwijderen van de peilstok veegt u deze af met een doekje of papiertje. Plaats de peilstok terug in de motor en trek deze er vervolgens weer uit. De olie moet minimaal in het midden staan van de twee streepjes. Is dit niet het geval, vul dan de juiste olie bij, zodat deze minimaal in het midden staat. U mag ook bijvullen tot het tweede streepje, maar hoeft niet! Wanneer u olie bijvult, doe dit dan beetje voor beetje, dus geen halve liters in één keer, want te veel olie is ook niet goed!