Hoeveel is je sloopauto eigenlijk nog waard? Een betere vraag zou zijn: wanneer heb ik een sloopauto? Als je auto niet meer wil starten, betekent dat niet meteen dat je het voertuig direct aan de autosloperij moet verkopen. De meeste auto’s die naar de autosloperij of het autodemontagebedrijf worden afgevoerd, zijn vaak helemaal kapot of versleten. Soms is de distributieriem gebroken, waardoor de gehele motor zou moeten worden gereviseerd. Vaak wegen de kosten van de reparatie niet op tegen de dagwaarde van de auto. Dit betekent echter niet dat de auto niet meer kan rijden. Vaak zijn het de APK-kosten of reparatiewerkzaamheden die meer geld kosten dan het vervangen van de auto.
Bereken de waarde van je sloopauto
Het berekenen van de waarde van een sloopauto is zeker geen standaardformule. Soms gaan we ervan uit dat auto’s altijd een vaste waarde hebben. De ANWB geeft jaarlijks boekjes uit met dagwaardes van voertuigen op basis van afschrijving, bouwjaar en kilometerstand. De uitkomst is vaak een mooi bedrag, maar wie betaalt je dit bedrag? Je dealer omdat je een nieuwe auto koopt? Je autoverkoper die handelsmarge heeft en daardoor een supermooie inruilprijs kan teruggeven?
Voor het bepalen van de waarde van je sloopauto zijn het bouwjaar en de kilometerstand erg belangrijk. Hoe ouder de auto, hoe meer deze is afgeschreven. Maar ook de brandstof en motorinhoud spelen een belangrijke rol. De meeste consumenten vinden autorijden al kostbaar genoeg. De tijd van grote V6-benzinemotoren is met de huidige brandstofprijs gewoonweg te kostbaar geworden. De autohandelaar of het autodemontagebedrijf zal dit zeker meenemen in zijn taxatie. Veel onderdelen van dergelijke auto’s worden gewoonweg niet meer verkocht. Dit kan komen omdat de auto, het merk en het type voertuig niet meer zo gewild zijn. Maar ook het tegenovergestelde kan het geval zijn. Sommige modellen zijn in de jaren 2000 ontzettend goed verkocht. Het ging economisch zeer goed in ons land, waardoor ook de verkoop van nieuwe auto’s hoge aantallen bereikte. Modellen zoals de eerste generatie Ford Ka of Renault Laguna, maar ook de Peugeot 206 zijn meerdere jaren met hoge aantallen in Nederland verkocht. Deze auto’s zijn nu einde levensvoertuigen geworden.
Voorbeeld: een Volkswagen Golf V GTI met schade aan het dak is zeer gewild voor demontage.
Hoe meer onderdelen er kunnen worden verkocht, hoe beter de prijs
De autosloperij heeft vaak al meerdere auto’s van dit type mogen demonteren en kan veel onderdelen van zo’n auto aanbieden, maar heeft moeite met de verkoop van deze onderdelen. Grote kans dat startmotoren en dynamo’s eerder voor recycling worden verkocht dan voor de tweedehands onderdelenprijs. Wanneer een degelijke einde leven auto wordt ingekocht, mag je rekenen op een oud-ijzerprijs + opslag.
Schadeauto’s zijn erg gewild voor onderdelen.
Specifieke auto-onderdelen, dus geen slijtageonderdelen zoals remschijven, blokken of uitlaten, worden de eerste jaren alleen via de dealer verkocht. Maar na verloop van tijd zullen meerdere onderdelen door aftermarket fabrikanten mogen worden aangeboden. Voor het autodemontagebedrijf zijn relatief jonge schadeauto’s zeer interessante voertuigen tot ongeveer 8 jaar oud. Gezien de auto vaak total loss is verklaard, kunnen de voertuigen relatief goedkoop worden ingekocht, vaak auto’s afkomstig van veilingen. Deze veilingen zijn uitsluitend toegankelijk voor KZD 2 gecertificeerde autodemontagebedrijven. De tweedehands onderdelen van een schadeauto worden vaak goedkoper aangeboden dan via het dealerkanaal, waardoor deze onderdelen binnen het autodemontagebedrijf een zeer hoge omloopsnelheid hebben.
Heb je een schadeauto te koop?
Bied je sloopauto aan via het contactformulier. We bekijken graag je aanbod. Onze autosloperij is altijd bereid een prima prijs te betalen voor je sloopauto of einde levensvoertuig. Niet elke auto is hetzelfde; vaak zijn er verschillende factoren die bepalen wat je auto voor ons waard is en waarop wij je een inkoopprijs kunnen afgeven.