Hoeveel waarde er in geld aan uw sloopauto wordt toegekend, is lastig te bepalen. Niet alleen het bouwjaar is van belang, maar ook het merk, model en type. Daarnaast spelen ook de fluctuaties in metaalprijzen een belangrijke rol voor de waardebepaling van de sloopauto. De stelling dat een sloopauto altijd total loss is verklaard, is volstrekt onjuist. Sommige sloopauto’s die de autosloperij worden binnengebracht, rijden nog en kunnen u nog prima van A naar B brengen. Vaak voldoen de auto’s niet meer aan de huidige APK-normen. Verschillende onderdelen aan de sloopauto zijn eigenlijk aan vervanging toe, zoals een lekke uitlaat, versleten banden, een barst in de voorruit en versleten ruitenwissers. Deze kosten bij elkaar kunnen al snel een hoop geld bedragen, wat vaak de dagwaarde van het voertuig overstijgt. Uw geld besteden aan een andere auto (occasion) is dan vele malen interessanter. Er moet immers zoveel geld worden uitgegeven dat het repareren en herstellen van de auto niet meer rendabel genoeg is. De aanschaf van een andere auto met een lagere kilometerstand en een nieuwe APK is dan voordeliger.
Hoe bepaalt de autosloperij de prijs van uw sloopauto?
Niet alleen de leeftijd maar ook het merk en model spelen een belangrijke rol. Daarnaast wil het niet altijd zo zijn dat een rijdende auto meer opbrengt dan een auto met een kapotte motor. Juist wanneer de auto met een kapotte motor van het juiste merk en model is, en waarvan de onderdelen goed kunnen worden verkocht, zal de autosloperij u meer betalen voor deze kapotte auto dan voor een auto waarvan de onderdelen uitsluitend voor recycling bestemd zijn. Het kunnen verkopen van de startmotor, een aandrijfas of raammechanisme is voor de autosloperij vaak winstgevender dan de verkoop van metalen voor de huidige oud-ijzerkoers.
De stelling dat sloopauto’s in bulk worden verkocht aan exportlanden zoals Polen of Roemenië is volledig verleden tijd. De meeste Oostbloklanden weren tegenwoordig oudere vervuilende motoren. Met de komst van extreem hoge importheffingen importeren maar weinig Oost-Europeanen oudere vervuilende auto’s gezien de importkosten hoger zijn dan de aankoopprijs van het voertuig. Dergelijke oude auto’s worden in Nederland juist voor de metaalrecycling gedemonteerd. Uw sloopauto bestaat immers voor het merendeel uit oud ijzer. Naast ferrometalen zijn er ook verschillende non-ferrometalen die in uw sloopauto zijn verwerkt, zoals aluminium velgen, katalysator maar ook een kabelboom die koper bevat.
Voor de juiste sloopauto krijgt u de beste prijs
De gemiddelde leeftijd van een sloopauto is in Nederland ongeveer 15 tot 17 jaar. Wanneer u een auto verkoopt die veel jonger is qua leeftijd, kan uw auto voor de sloperij zeer waardevol zijn. De onderdelen afkomstig van uw auto zijn vaak nog erg courant en goed te verkopen. Hierdoor zal het autodemontagebedrijf eerder geneigd zijn u een betere prijs voor uw sloopauto te betalen. Heeft u echter een sloopauto van een zeer gangbaar merk en model, een auto waarvan er duizenden zo niet honderdduizenden zijn verkocht, dan is de kans groter dat soortgelijke auto’s al eerder voor demontage zijn aangeboden. De onderdelen zijn immers goed verkrijgbaar en niet bijzonder. De kans dat het autodemontagebedrijf deze onderdelen gaat verkopen, is dan kleiner gezien er al een groot aanbod aan onderdelen is. Dit merkt u direct terug in de waarde die de autosloperij voor uw sloopauto kan betalen. Wilt u weten hoeveel geld wij nog kunnen betalen voor uw sloopauto? Maak dan gebruik van onze vrijblijvende sloopauto taxatie.
Door het aanbieden van uw sloopauto op onze website kunnen wij u geheel vrijblijvend en kosteloos een sloopauto taxatie doen. Wij bieden u een direct overnamebod waartegen u de auto vandaag nog kunt verkopen. Gaat u akkoord met ons overnameprijs, dan halen wij de sloopauto geheel kosteloos bij u aan huis op. Naast een contante betaling van het afgesproken bedrag zullen wij ook bij u op locatie direct een geldig RDW-vrijwaring uitschrijven zodat u geen aansprakelijkheid meer heeft voor de auto en dus ook geen motorrijtuigenbelasting meer betaalt!