De uitlaat van uw auto bestaat vaak uit verschillende onderdelen: een voorpijp, katalysator, midden- en einddemper. De dempers zijn op zich vrij dun en hebben een beperkte levensduur. Het roesten van een metalen uitlaatpijp is vrij normaal. Uw uitlaat wordt immers bij elke rit opgewarmd en koelt ook weer af. Naast dat dit proces zich continu herhaalt, hangt de uitlaatdemper onder de auto en hebben weersinvloeden vrij spel. De perfecte plek om roestvorming zijn gang te laten gaan.
Moet u uw uitlaat laten vervangen? Let dan goed op wat u koopt, er is erg veel verschil in prijs en kwaliteit. Een originele dealeruitlaat is vaak vele malen duurder, maar gaat ook jaren langer mee. Natuurlijk kunt u ook overwegen om een goede tweedehands uitlaat aan te schaffen bij de autosloperij. Sommige autodemontagebedrijven zijn ook bereid om de door u aangeschafte demper te monteren. Een bromend geluid of een hoop kabaal! Dat wil niet altijd zeggen dat de gehele uitlaat kapot is. Het is heel goed mogelijk dat alleen de pakking ertussen uit is geblazen. Sommige uitlaatdelen kunnen prima worden dichtgelast. Uw uitlaat moet immers gasdicht zijn voor de APK!
De katalysator
Uw auto is vandaag de dag voorzien van een katalysator of zelfs een roetfilter! De katalysator kan kapot gaan. Vaak zit dan het keramiek in de katalysator los, waardoor er een zeer irritante rammel ontstaat! Helaas zal uw auto hierop worden afgekeurd. De katalysator is geen filter maar moet worden gezien als een omzetelement. Wanneer de uitlaatgassen in verbinding komen met edelmetalen zoals platina, rodium en/of palladium, ontstaat er een chemische reactie. Hiermee wordt meer dan 75% van de schadelijke uitlaatgassen gezuiverd. De katalysator zet de drie schadelijke componenten CO, HC en Nox om naar CO2, H2O en N2, vandaar de naam driewegkatalysator. Voor het autodemontagebedrijf is de katalysator interessant! De edelmetalen die erin zitten verwerkt, hebben een hoge restwaarde! Verschillende bedrijven hebben zich gespecialiseerd in het recyclen van deze edelmetalen. De waarde van een katalysator is afhankelijk van het gewicht in grammen en welk materiaal erin is verwerkt. Want tussen platina en rodium zit een erg groot verschil.
Het roetfilter
Veel dieselvoertuigen hebben last van een verstopt roetfilter waardoor de auto geen vermogen meer heeft. De uitlaatgassen kunnen niet meer weg. Op de huidige dieselmotoren is een roetfilter de norm. Roetdeeltjes hebben een grootte van 0,05 micrometer en ontstaan door een onvolledige verbranding. Een roetfilter bestaat uit microscopisch kleine doorgangen, zodat de roetdeeltjes worden tegengehouden. Zelfreinigende roetfilters maken zichzelf schoon doordat de opgehoopte roetdeeltjes worden verbrand! U merkt dit duidelijk, de motor zal dan enkele minuten een hoger toerental draaien met een hogere brandstofinspuiting.
Heeft u een sloopauto met een kapotte uitlaat? Zijn de reparatie- of vervangingskosten van de uitlaat dusdanig hoog dat u beter op zoek kunt gaan naar een jongere auto? Meld uw sloopauto dan aan op de website. Ook voor auto’s met een kapotte uitlaat kunnen wij u nog een prima prijs betalen.