Autoslopen, autodemontage
Het slopen van een auto lijkt eenvoudig, maar is dat ook zo? Natuurlijk kunnen we allemaal iets kapot maken! Daarom wordt slopen ook wel demonteren genoemd: het verwijderen en uit elkaar halen zodat het onderdeel nog gebruikt kan worden. Niet alle auto-onderdelen kunnen echter hergebruikt worden. Het kost immers veel tijd om bijvoorbeeld een voorruit heel uit de auto te halen; als je hem kapot slaat en het glas opveegt, ben je veel sneller klaar. De autosloperij weet door zijn jarenlange ervaring heel goed wat wel en niet verkocht kan worden. Verschillende onderdelen worden gedemonteerd, de rest van de auto wordt gesloopt! Een kapotte motor kun je niet meer verkopen, en het heeft dus ook geen zin deze keurig te demonteren uit het autowrak. Daarom worden versleten motoren vaak uit de sloopauto gehaald met behulp van een kraan of heftruck. Zo kan de autosloper sneller door naar de volgende auto!
Verwijderen van oliën en vetten uit de auto!
Dit wordt ook wel het vloeistofvrij maken van de sloopauto genoemd. Auto’s mogen – volgens de wet – slechts twee weken na aankomst op de sloperij nog vol met vloeistoffen zitten. Daarnaast moet de auto bij binnenkomst geplaatst worden op een vloeistofdichte vloer! Meestal wordt dezelfde dag nog de auto ontdaan van alle vloeistoffen, zoals benzine, diesel, remolie en koelvloeistof. Hiermee voorkomen we dat milieuvervuilende stoffen in het oppervlaktewater terechtkomen. Het vloeistofvrij maken gebeurt vaak met behulp van een SEDA-installatie. Dit Zwitserse bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van demontageapparatuur waarmee een auto binnen tien minuten helemaal is ‘drooggelegd’. Dankzij de verwijderingsbijdragen voor oudere auto’s hebben veel sloperijen een dergelijke installatie kunnen aanschaffen. Hiermee is een grote slag gemaakt binnen de autodemontagesector.
Ook een sloopauto te koop? Wij bieden u een hoge recycling vergoeding! Meld de auto online aan.